سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تابستان 1386 - حضرت ایت الله مروارید
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکس و نوشته برتر

پنج شنبه 86 شهریور 22 ساعت 1:27 صبح

عکس برتر پایگاه  

رهبر انقلاب با مرحوم میرزا
........................................................

نوشته برتر

آیت الله مروارید در آخرین سفر زیارت عتبات عالیات در سال 1377 شمسی به همراه چند تن از نزدیکان برای دیدار با آیت الله سیستانی به منزل ایشان رفتند.با ورود آیت الله مروارید،آیت الله سیستانی برای استقبال ایشان به صحن حیاط آمدند و بعد از عرض سلام دست آیت الله مروارید را بوسیدند و خودشان به جای یکی از جوان ها زیر بغل ایشان را گرفتند.
آیت الله مروارید که در آن ایام چشمشان نمیدید پرسیدند:ایشان کیست؟
آیت الله سیستانی خود پاسخ دادند:منم علی!!!

 

آیت الله سیستانی با مرحوم میرزا

.........................................................

فرزندان مرحوم میرزا


مروارید مکتب تفکیک

خبرگزاری بازتاب:http://www.baztab.com/news/17159.php

حضرت آیت‌الله مروارید، در زمره مؤسسان مکتب معارفی اهل بیت (علیهم‌السلام) بود که به مکتب تفکیک، شهرت یافته است.
مکتب تفکیک، بر پایه آموزه‌های مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی بنیان نهاده شده است. آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی از تحصیلکردگان حوزه علمیه نجف اشرف بود که طی یک تحول روحی و شهود باطنی، از سلوک عرفانی روزگار خویش و مشرب فلسفی مرسوم، روی تافت و رویکرد جدیدی در فهم معارف دینی بنیان نهاد.
وی با بازخوانی معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) در دین‌شناسی، رویکرد متکلّمان و فقیهان شیعی در روش فهم معارف دینی را سازمانی دوباره داد و به صورتِ متکامل و بدیعی عرضه داشت. اساس این رویکرد، استوار ساختن خداشناسی، انسان‌شناسی و کیهان‌شناسی و سلوک معنوی بر بنیان آموزه‌های وحیانی قرآن و حدیث و وانهادن فرضیه‌های رایج فلسفه موروثی و دستورالعمل‌های تصوّف و عرفان مصطلح است.
مرحوم میرزا مهدی اصفهانی، پس از اخذ درجه اجتهاد از استاد فقه و اصول خود، آیت‌الله نائینی، رهسپار مشهد شد. در آنجا با غلبه علمی بر مخالفان مشی خویش و جانبداران عرفان صوفیانه و فلسفه رایج، سفره درس را برای شاگردان خویش، گسترد و آنها را با عمق مبانی خود آشنا کرد. از ویژگیهای حلقه درس ایشان این بود که علاوه بر نقد روش فلسفی و روش عرفانی در فهم معارف دینی، به تأسیس مبانی نو و بدیعی در فهم معارف دینی همّت گماشت.
اگر بتوان در فرهنگ دینی از فلسفه اسلامی سخن گفت، آموزه‌های مرحوم میرزا مهدی اصفهانی از مصادیقِ بارز فلسفه اسلامی است. فلسفه‌ای که از کتاب و سنّت، صرفاً به عنوان مؤیّد استفاده نمی‌کند، بلکه آموزه‌های قرآنی و روایی در متن و مرکز آن قرار دارد.
مکتب معارفی اهل بیت (علیهم السّلام) از تعقّل جدیدی سخن می‌گوید که می‌توان آن را «تعقّل وحیانی» نامید. «تعقّلی» که میرزا مهدی اصفهانی بر آن تأکید می‌کرد و تمامِ عمر پربرکت خویش را برای معرّفی و عمل به آن صرف کرد؛ تعقّلی است که در تباین با تعقّل معهود فلسفی و عرفانی قرار دارد.
آیت‌الله مروارید، آموزه‌های چنین مکتبی را فرا گرفت و خود به بسط و تبیین آن همّت گمارد. ایشان در کتاب بدیع «تنبیهات حول المبدأ و المعاد» اصولِ دروسِ معارفی خویش را جمع‌آوری نمود. از ویژگیهای مکتب فکری ایشان، توصیه فراوان به تهذیب نفسانی و تقیّد عملی است. به اعتقاد ایشان، فهم صحیح معارف دینی، تنها در سایه عملِ به آموخته‌های دینی ممکن است. تأکید ایشان بر اهمیّت علم و عقل و نشانه بودن این دو در شناخت خداوند، خط قرمزی است که تمایز آشکار «دینداری عالمانه» را از «دینداری عامیانه» نشان می‌دهد.
آیت‌الله مروارید برای فطرت انسانی در دستیابی به معارف، نقش یگانه‌ای قائل بود و به همین جهت در کتاب «تنبیهات» خویش مباحثی را به عالم ذر و چگونگی اقرار به توحید در مراحل مختلف آن اختصاص داد.
به نظر ایشان، «نفی تعطیل و نفی تشبیه» نخستین گام شناخت خداوند است که به مدد نور علم و عقل، طی می‌شود. عقل، با نظر در مخلوقات به وجود خالق اذعان می‌کند (نفی تعطیل) و همچنین درمی‌یابد که خالق، هیچ یک از صفاتِ مخلوقات را دارا نیست (نفی تشبیه).
ایشان با وجود تأکید بر اهمیّت علم و عقل در دستیابی به معارف، همواره محدودیّت عقل انسانی را در شناخت بسیاری از حقایق خاطرنشان می‌اخت. علم و عقل، خود مخلوق خداست و مخلوق را راهی به معرفت کنه خالق نیست. «معرفت حق» موهبتی الهی است که مبدأ آن عالم ذر می باشد و هر اندازه که التزام انسان به طریق وحیانی بیشتر باشد، انوار بیشتری از این معرفت در قلب انسان متجلّی می شود.
ایشان در شیوه معارفی خویش، همواره بر خلوص معرفت دینی و عدم خلط آن با شیوه‌های فهم بشری پای می‌فشرد. او توانایی دین و بداعت آن را در همین ویژگیهای منحصر به فردِ فهم دینی می‌دانست.
انسان در طول تاریخ، بر سر سؤالات اصلی درباره خدا، خود و جهان، همیشه دارای اختلاف بوده و معارف دین، راهبر عقل ناقص انسان در این اختلافاتِ بنیادین و همیشگی است.
مکتب معارفی اهل بیت (علیهم السّلام)؛ در پی رهانیدن انسان از شکّاکیّت و رساندن او به اطمینانی وحیانی است، که همین ویژگی نیز در زندگی و رفتار مرحوم آیت‌الله مروارید به خوبی جلوه‌گر بود.
از ابعاد دیگر شخصیّت آیت‌الله مروارید، بُعد عرفانی ایشان است. عرفان عالمانه ایشان، مرزبندی آشکاری با عرفان صوفیانه داشت. ایشان، مشی عملی خویش را از مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی ـ معروف به نخودکی ـ به ارث برده بود. آیت‌الله مروارید مخالفت آشکاری با ریاضتهای خلافِ طبیعت بشری و انزواجویانه ابراز می‌کرد و عرفان او نیز در خدمت انسان و جامعه‌ انسانی بود.
عارفان در سلوک عرفانی خویش، دو شیوه را برگزیده‌اند: تصفیه نفس و ذکر؛ عارفان اهل تصفیه، به اهمیت تصفیه نفس در پیمودن راه عرفانی توجه داشتند و عارفان اهل ذکر، بر اولویت ذکر و اوراد انگشت می‌نهادند. وقتی از مرحوم آیت‌الله مروارید پرسیده شد: «مرحوم نخودکی، استاد شما، جزو کدام طیفِ عرفا محسوب می‌شوند؟» ایشان پاسخ داد: «مرحوم نخودکی «اهل خدمت به مردم» بودند».
آیت‌الله مروارید، همانند استاد خویش، اساس عرفان و شیوه زیست خویش را «خدمت به مردم» قرار داده بود. عالمان مکتب تفکیک و شیوه زیست عارفانه آنان؛ از معدود حلقه‌های واسط میانِ سنّتِ فقها و متکلّمین متقدّم و دوران معاصر ما می‌باشند.
جعفر مروارید

..................................................................................

سخن فردی (ساکن در آمریکا) در مورد مرحوم میرزا

این نوشته از قسمت پیام های خصوصی این وبلاگ به صفحه اصلی آورده شده است:

با سلام  امیدوارم این مطاب را به عنوان یک مطلب جداگانه در وبلاگ خود چاپ کنید که در تاریخ بماند.   من اکنون یک محقق در سرطان در یکی از دانشگاهای های امریکا هستم.  تنها چیزی که الان در محل کارم از 10 ساله پیش دارم دست خطی از دستوراتی است که آیت الله مروراید در یک دیدار خصوصی که با ایشان داشتم 10 سال پیش به من فرمودند.  من ارادتی به یکی از اعمه اطهار دارم. بدون این که به ایشان بگویم ایشان حدیثی اخلاقی از همان کسی که من به او عشق میورزیدم گفت و من الان 10 سال است که ان دستورات را انجام میدهم و ستون زندگی من بوده است.

 در ضمن من از ایشان تقاضا کردم که برای ازدواج من دعا بکند که ایشان دعا کرد و من تا سال بعد ازدواج کردم.خانمم قبل از ازدواج من را در خواب به عنوان محرم دیده بود! تمام زندگیم تقدیم به استاد مروارید 


نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما


آیین بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت الله میرزا حسنعلی مروارید در مشهد برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری بصیرت، در این مراسم که بعدازظهر امروز یکشنبه 11/6/86 با حضور علما و روحانیون و اقشار مختلف مردم در مسجد ملاحیدر مشهد برگزار شد
، آیت الله حاج سید جعفر سیدان از علما و مدرسین حوزه علمیه مشهد در سخنانی با بیان ویژگی های علمی و اخلاقی آیت الله مروارید ، تاکید کرد : حوزه های علمیه باید استفاده کاملی از تفکرات آیت الله مروارید داشته باشند .آیت الله سیدان ضمن تجلیل از مقام علمی این عالم ربانی ،
 افزود : ارتحال آیت الله مروارید ضایعه بزرگی برای حوزه های علمیه بوده است و ما دور هم جمع شده ایم برای عرض تسلیت به بیت ایشان و مخصوصا فرزندانشان که مانند ستاره های درخشانی هستند که در حوزه علمیه فعالیت میکنند .این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با اشاره به تواضع ، علم ، و سلوک اخلاقی آیت الله مروارید گفت : ایشان سنگردار سنگر حفاظت از حکمت و معارف وحیانی بود و حوزه‌های علمیه باید در جهت فراگیری حکمت در مسیر افرادی چون ایشان حرکت کنند .وی با بیان اینکه قرآن حکمت را خیر کثیر می‌داند ، اظهار داشت : این واژه به معانی مختلفی بیان شده است و در روایات حکمت را معرفت امام و طاعت خداوند معنا کرده‌اند .وی در ادامه گفت : مصداق حقیقی حکمت معارف الهی ، برنامه‌ها ، دستورات وحیانی ، بیانات معصومین و آیات قرآن می‌باشد .آیت الله سیدان در پایان پیشنهاد کرد در کنار کتب فلسفی از کتاب‌های علما نیز همچون کتاب تنبیهات آیت الله مروارید نیز در حوزه علمیه استفاده شود .

گزارش تصویری:مراسم سومین سالگرد مرحوم میرزا در مشهد مقدس

 

 ادامه تصاویر در ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما


زندگی نامه...

جمعه 86 شهریور 9 ساعت 11:15 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم
خاندان
عالم ربانی، فقیه صمدانی، متأله قرآنی، و استاد مکتب معارف اهل بیت علیهم السلام آیت الله حاج میرزا حسنعلی مروارید قدس سره، هشتم شوال 1329ق. در مشهد مقدس پا به عرصة حیات نهاد. پدر ایشان حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد رضا مروارید (1299 - 1338 ق.). از عالمان وارستة مشهد بود و با عالم ربانی آیت الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی رابطة ‌مودت و عقد اخوت داشت. شهرت «مروارید» در خاندان ایشان، با یکی از مشهورترین رجال تاریخ ادب و هنر خوشنویسی، خواجه شهاب الدین عبد الله مروارید کرمانی (865 – 955 ق.) آغاز می‏شود. عموی آیت الله مروارید، حاج شیخ علی اکبر مروارید نیز از علما و شاگردان محقق بزرگ، آیت الله آخوند محمد کاظم خراسانی بوده است. جد مادری ایشان،‌عالم ربانی و صاحب کرامات، آیت الله حاج شیخ حسنعلی تهرانی (متوفای1325 ق.) است که از شاگردان برجستة مرجع بزرگ، آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی و از عالمان نامدار قرن 14 در مشهد مقدس بوده است. نام حسنعلی، به یاد آن اسوة تقوا و نیز به احترام یار دیرین پدر و عارف بزرگ حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی(متوفای 1361ق.) بر آیت الله مروارید نهاده شده است.
آیت الله میرزا حسنعلی مروارید، در سال 1337 ق. و در اوان نُه  سالگی پدر را از دست داد و مطابق وصیت پدر تحت نظارت دوست معتمد او حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی ، و تربیت و تدبیر مادری وارسته و اهل تهجد (متوفای 1360 ش.) قرار گرفت. غم از دست دادن پدر، با از دست رفتن اموال پدری و مشکلات شدید مالی دوچندان گشت. اینک او از میان سه پسر نُه ساله و هفت ساله و نوزاد، تکیه‏گاه کوچک مادر در سختی‏های خانواده بود. صبوری او بر رنج یتیمی و مشکلات زندگی، عظمت روح این کودک را گواهی می‏داد. حاج شیخ حسنعلی نخودکی پس از فوت دوست دیرین خویش، فرزند مستعد وی را از روی احترام و تکریم، میرزا حسنعلی خطاب می‏کرد. گویی در پیشانی بلند، چشمان نافذ و چهرة مصمم او، آینده‏ای سرشار از علم و استقامت و تقوا و خدمت را خوانده بود.
ایشان در سی سالگی با دختری از خویشاوندان مادری و از خاندان آیت الله حاج شیخ محمد تقی بجنوردی (از علمای بزرگ و پارسای مشهد متوفای 1314ق.) ازدواج کرد و حاصل این ازدواج، هفت پسر و سه دختر می‏باشد. خانوادة ایشان از معدود خاندان‏هایی است که تمامی فرزندان و دامادها و اغلب نوه‏های آن مشتاقانه به تحصیل و تهذیب در حوزه روی‏ آورده‏اند، و همین ویژگی خانوادگی که اثر تربیت داهیانة آن بزرگوار است، موجب اعجاب و تحسین بزرگان گردیده است. تعدادی از فرزندان ایشان از استادان و مجتهدان مهذب و مورد توجه خواص بوده و برخی دیگر از فرزندان و نوادگان ایشان نیز در زمرة مدرسان سطوح عالی حوزة علمیة‌مشهد می‏باشند.

ادامه زندگی نامه...

نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما


حکایات

جمعه 86 شهریور 9 ساعت 11:2 عصر

حکایات

* میعاد ارباب معرفت
نماز جماعت حاج آقا از مسجد گوهرشاد و مدرسة میرزا جعفر تا مسجد ملا هاشم و پس از آن مسجد ملاحیدر، به ویژه نماز صبح، از دیر باز مورد استقبال مجاوران و زائران و محل اجتماع فضلا و علما بوده است.
بارها بزرگانی همچون آیت‌الله میرزا جواد آقای تهرانی، آیت‌الله شهید مطهری و حجت الاسلام و المسلمین شهید هاشمی نژاد در نماز جماعت ایشان حاضر می‌شدند.    
سردار سرافراز اسلام شهید صیاد شیرازی به یکی از نزدیکان خود گفته بود: من هر وقت که به مشهد می آیم، اول به زیارت حضرت رضا علیه السلام مشرف می‌شوم و بعد از آن مقیدم که برای نماز به مسجد ملاحیدر بیایم و پشت سر آیت‌الله مروارید نماز بخوانم .

* کاری که از دست من بر می‌آید
درب خانة حاج آقا به روی مردم باز بود و اقشار گوناگون، برای عرض حاجت خویش نزد ایشان می‌رسیدند.
گاهی کسی می‌آمد و می‌گفت برای خانه‌اش آهن نیاز دارد. حاج آقا برای یکی از آهن فروشان متدین مشهد که از ارادتمندان به ایشان بود، برگه‌ای می‌نوشتند که «این تعداد شاخه آهن تحویل فلانی شود».
 شخصی می‌آمد و از مخارج درمانش شکوه می‌کرد. حاج آقا با رییس یکی از بیمارستانها که با ایشان آشنایی داشت، تماس می‌گرفتند و سفارش آن شخص را می‌کردند.
 
* چه کرامتی از این بالاتر؟
شخصی از حاج آقا پرسید: شما این همه مدت که در جوار حضرت رضا علیه السلام بوده‌اید، کرامتی هم از حضرت رضا علیه السلام دیده‌اید که برای ما نقل کنید؟ حاج آقا بلافاصله فرمودند: «چه کرامتی از این بالاتر که من هر چه دارم، از حضرت رضا علیه‌السلام دارم!»

* اتفاق خاصی نیست !
در کتمان برخی حالات و مکاشفات، سعی وافر داشتند.
در جریان یک مکاشفة چند ساعته که به سبب تغییر حالت چشم و خطوط چهره، برخی از اطرافیان متوجه شده بودند، به سادگی و با لبخند می‌فرمودند: اینها چیز فوق العاده یا تازه‌ای نیست؛ خداوند برای خیلی از بندگان خود چنین لطف هایی دارد، اتفاق خاصی نیست...

برای آسنایی بیشتر با آن فقید فرزانه میتوانید به

کتاب مروارید علم و عمل نوشته محمد الهی

انتشارات بنیاد پژوهشهای استان قدس رضوی

مراجعه کنید.

 


نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما


در منظر علما

جمعه 86 شهریور 9 ساعت 10:46 عصر

"در منظر علما"

آیت الله مروارید در آخرین سفر زیارت عتبات عالیات در سال 1377 شمسی به همراه چند تن از نزدیکان برای دیدار با آیت الله سیستانی به منزل ایشان رفتند.با ورود آیت الله مروارید،آیت الله سیستانی برای استقبال ایشان به صحن حیاط آمدند و بعد از عرض سلام دست آیت الله مروارید را بوسیدند و خودشان به جای یکی از جوان ها زیر بغل ایشان را گرفتند.
آیت الله مروارید که در آن ایام چشمشان نمیدید پرسیدند:ایشان کیست؟
آیت الله سیستانی خود پاسخ دادند:منم علی!!!

نقل از حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین تقوی بجنوردی 

سال ها پیش،مرحوم آیت الله کوهستانی به مشهد مشرف شده و برای بازدید از اوضاع و احوال طلاب مازندرانی به مدرسه علمیه میرزا جعفر آمده بودند.ظهر هنگام،طلاب حاضر از ایشان تقاضا کردند نماز جماعت را به امامت ایشان برگزار کنند.آیت الله کوهستانی به اطرافشان که تعدادی از علمای برجسته آن روز حضور داشتند نگریستند و با وجود معاریف آن زمان به آیت الله مروارید اشاره کردند و فرمودند:آن آقا نماز بخوانند!!!
نقل از حجه الاسلام و مسلمین شیخ محمد امینی

شب اول ماه شوال با اخوی (آیت الله مروارید) به مسجد گوهر شاد رفتیم و در یکی از شبستان ها کنار ایشان مشغول نماز شب عید فطر شدیم در اثنای نماز،شخصی می آمد و می رفت و گویا منتظر بود نماز اخوی تمام شود وقتی دید نماز طول می کشد،به ایشان گفت:آیت الله العظمی بروجردی به همراه آیت الله حاج شیخ علی اکبر نوغانی در ایوان مقصوره منتظر شما هستند.اخوی نماز را سلام داد و با هم نزد آیت الله بروجردی رفتیم.مردم در محضر ایشان منتظر ثبوت رایت هلال ماه شوال برای معظم له بودند.آیت الله بروجردی از اخوی پرسیدند:شما ماه را دیده اید؟اخوی پاسخ دادند:بله!!!آیت الله بروجردی بی درنگ و بدون سوال از محل،زاویه و کیفیت رایت(که در این موارد معمول است)رو به مردم فرمورند:الحمدلله،فردا عید است!!!مردم نیز با خوشحالی صلوات فرستادند.
نقل از حاج اقا جلال مروارید برادر مرحوم آیت الله مروارید

بیش از 50 سال پیش،مرحوم آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی به آیت الله مروارید فرموده بودند:شما برای مرجعیت هیچ کم ندارید و حیف است با این سوابق و فضائل اینجا بمانید.محیط مشهد برای مرجعیت مناسب نیست،به نجف بروید...!!!
نقل از حاج آقا جلال برادر مرحوم میرزا


نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما


تصاویر تشییع جنازه مرحوم میرزا

جمعه 86 شهریور 9 ساعت 8:51 عصر

تصاویر مراسم تشییع جنازه حضرت آیت الله مروارید

و حضور علما و مراجع و بسیاری از مردم و طلاب حوزه علمیه مشهد

برای مشاهده بقیه تصاویر به ادامه آن مراجعه کنید

ادامه تصاویر...

نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما


تصاویر آیت الله میرزا حسنعلی مروارید

جمعه 86 شهریور 9 ساعت 8:13 عصر

"تصاویر حضرت آیت الله میرزا حسنعلی مروارید"

ادامه تصاویر آیت الله میرزا حسنعلی مروارید

نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما


تصاویر علما باحضرت آیت الله مروارید

جمعه 86 شهریور 9 ساعت 3:19 عصر

تصاویر علما با حضرت آیت الله میرزا حسنعلی مروارید

آیت الله خامنه ای و آیت الله مروارید

ادامه تصاویر علما با آیت الله مروارید....

نوشته شده توسط : m.h.g

شما و علما



لیست کل یادداشت ها

گزارش تصویری
[عناوین آرشیوشده]